درباره آزمایش آنزیم قلبی

آزمایش آنزیم قلب

آزمایش آنزیم قلبی

آزمایش آنزیم قلب نوعی تست است که پزشک متخصص جهت تشخصی اینکه فرد قبلا دچار سکته قلبی شده است یا نه به کار می برد. با استفاده از این آزمایش، سطوح آنزیم هایی بررسی می شوند که توسط عضله قلب زمانی که آسیب های قلبی همچون حمله قلبی رخ می دهد، آزاد می شود. در واقع این آزمایش زمانی انجام می شود که پزشک مشکوک به بیماری های قلبی در فرد باشد. در ادامه به بررسی بیش تر در خصوص این آزمایش می پردازیم.

آزمایش آنزیم قلب چیست؟

شایع ترین اختلالات قلبی مربوط به تنگی نفس و درد قفسه سینه و نفخ معده است. این علائم معانی متفاوتی دارند. پس بهترین پزشک متخصص قلب نیز نیاز دارد تا با انجام آزمایش هایی متوجه علت دقیق این موارد شود. آزمایش های آنزیم قلب جهت بررسی این موارد است.

آنزیم های قلبی موادی هستند که به وسیله عضله قلب و زمانی که اختلالات قلبی همچون حمله آنزیم های و یا آنژین قلبی اتفاق می افتد، آزاد می شوند. آنزیم های قلبی انواع مختلی دارند که شایع ترین آن ها تروپونین پروتئینی می باشد. این نوع از آنزیم ها، زمانی که قلب دچار آسیب می شود، از سلول های قلبی آزاد می شوند. دو نوع تروپونین T و I که قابل اندازه گیری هستند به یک اندازه حساس هستند.

افرادی کاندید انجام آزمایش آنزیم قلب

• افرادی که دچار فشار یا درد قفسه سینه شده اند
  • کسانی که دچار ضعف و خستگی و سرگیجه می شوند.
  • تنگی نفس از جمله علائمی است که باید برای بررسی بیش تر این آزمایش انجام شود.
  • افرادی که دچار تعریق، سردی یا مرطوب شدن پوست می شوند.
  • کسانی که استفراغ و حالت تهوع دارند.
افراد کاندید آزمایش آنزیم قلبی

در طول آزمایش آنزیم قلب چه انتظاری می رود؟

آزمایش آنزیم قلب شبیه به آزمایش استاندارد قلب است که شامل مراحل زیر است :

پزشک متخصص با استفاده از سوزنی مخصوص و ریز جهت گرفتن خون از ناحیه بازو استفاده می کند. دردی که بر اثر وارد شدن سوزن روی بازو است فقط و فقط به اندازه نیشگون کوچک است. سپس خون گرفته شده مورد آزمایش و بررسی قرار خواهد گرفت و این فرآیند معمولا چند دقیقه طول می کشد.

نتایج آزمایش آنزیم قلب

انجام آزمایش های آنزیم قلبی امری اضطراری هستند که در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید نتیجه بگیرید. نتایج این آزمایش برحسب نانوگرم بر میلی لیتر نشان داده می شوند. از این طریق می توان مشخص کرد که چقدر آنزیم در بدن وجود دارد.

آزمایش های آنزیم جزو آزمایش های اضطراری و سریع هستند که نتایج آن را می توان سریعا تحویل گرفت. نتایج بر حسب نانوگرم در هر میلی لیتر داده می شود. این امر سبب می شود تا میزان آنزیم در بدن مشخص شود. آزمایش آنزیم

از آنجا که آزمایشات آنزیم قلب معمولاً اضطراری هستند، شما می توانید سریعاً نتایج را تحویل بگیرید. نتایج به صورت نانوگرم در هر میلی لیتر بیان می شوند و نشان می دهد که چه مقدار آنزیم در بدن شما وجود دارد. این آزمایش می تواند مقادیر کم آنزیم هایی را نشان دهد که آزاد سازی شده اند. پزشک در تفسیر نتایج آزمایش به شما کمک می کند و معاینه فیزیکی یا آزمایش های دیگری انجام می دهد تا تصویر کاملتری از دلیل علائم شما به دست آورد.

اگر در گذشته دچار حمله قلبی شده اید یا اکنون در حال تجربه ی آن هستید، پزشک با شما در مورد درمان، دارو، تغییرات سبک زندگی و مراقبت های بعدی صحبت می کند. پزشک ممکن است از شما درخواست کند به مرور زمان چند آزمایش آنزیم قلب انجام دهید تا تغییرات آنها را مشاهده کند. اگر شما در گذشته دچار حمله ی قلبی شده اید یا اکنون در حال تجربه ی آن هستید و یا اگر دیگر علائم شایع آسیب قلبی را دارید باید فوراً مراقبت های پزشکی دریافت کنید. در صورتی که نیاز به آزمایش آنزیم قلب داشته باشید، پزشک آن را به شما توصیه خواهد کرد.

منظور از بالا بودن آنزیم های قلبی در آزمایش خون چیست؟

با دریافت و تفسیر نتایج آزمایش آنزیم خون، می توان متوجه این قضیه شد که آیا فرد دچار حمله قلبی شده است یا نه.

در صورتی که سطح تروپونین در خون در حالت نرمال کم باشد، نمی توان آن را شناسایی و اندازه گیری کرد. در صورتی که آزمایش آنزیم قلبی برای تروپونین مثبت باشد، احتمال اینکه فرد دچار آسیب یا حمله قلبی شده باشد، زیاد است.

نتایج آزمایش آنزیم قلبی به پزشک در جهت میزان آسیب و اختلالات قلبی کمک می کند و آن را مورد ارزیابی قرار می دهد. میزان تروپونین هر چه بیش تر باشد، آسیبی که به قلب وارد می شود از همه بیش تر است.

همانگونه که گفته شد سطح تروپونین بر حسب ng/ml اندازه گیری می شود، پس هر چه میزان کسر بیش تر باشد، احتمال سکته قلبی بیش تر است.

در صورتی که آزمایش آنزیم بلافاصله پس از آسیب قلبی گرفته شود، سطح تروپونین در خون به حالت عادی بر می گردد. پزشک این آزمایش را معمولا بعد از گذشت چند ساعت از آزمایش اولیه تکرار می کنند.

دلر کنار آزمایش آنزیمخ قلبی، معاینه فیزیکی و دیگر آزمایش ها نیز انجام می شود. در خصوص روش های درمانی و تجویز دارویی و تغییر سبک زندگی بعد از نتیجه آزمایش، پزشک با شما صحبت خواهد کرد. امکان اینکه چند آزمایش آنزیم در طول زمان تجویز شود نیز زیاد است. چرا که با استفاده از این آزمایش ها، پزشک متوجه تغییر آنزیم ها در بدن می شود.