[ratemypost]
تنگی دریچه آئورت

دریچه آئورت دریچه ای بین بطن چپ و شریان ( سرخرگ ) آئورت می باشد، با تنگ شدن این دریچه بطن چپ هنگام پمپاژ نمی تواند خون کافی را به شریان آئورت و سپس به بقیه بدن و اندامها پمپاژ کند. آن دسته از افرادی که به تنگی دریچه آئورت مبتلا هستند علاوه بر اینکه باعث شده تا عضله قلب آن ها ضعیف تر عمل کند همچنین می تواند منجر به تنگی نفس و خستگی در فرد نیز شود. تنگی دریچه آئورت بیشتر در سنین بالا دیده می شود به جز موارد مادرزادی با وجود دریچه آئورت دو لتی که در سنین پایین اتفاق می افتد.

علائم تنگی دریچه آئورت

عارضه تنگی دریچه آئورت یک مشکل بسیار جدی محسوب می شود که به هیچ وجه نباید از آن چشم پوشی کرد، بعضی از افراد هستند که ممکن است به اشتباه تنگی دریچه آئورت را با بالارفتن سن و یا پیر شدن اشتباه بگیرند. آن دسته از افرادی که به عارضه تنگی دریچه آئورت مبتلا هستند رفته رفته ممکن است احساس ضعف و یا حتی خستگی داشته باشند، که با بروز چنین مشکلی بیماری وارد مرحله خطرناک تری می شود. بیماری های مختلف از علائم مختلفی نیز برخوردار هستند، از جمله علائم تنگی دریچه آئورت عبارتند از:

• تنگی نفس هنگام فعالیت
  • احساس درد ناحیه قفسه سینه در هنگام فعالیت
  • سنکوب قلبی (از هوش رفتن در حد یک یا دو دقیقه)
  • انتهاهای سرد

در صورتی که هر کدام از علائم گفته شده را داشتنید حتما به متخصص قلب مراجعه کنید، پزشک با انجام برخی از تست ها و ازمایشات این بیماری را تشخیص می دهد، در ادامه مقاله بیشتر در مورد راه های تشخیص و همچنین درمان صحبت خواهیم کرد.

انواع تنگی دریچه آئورت

مادرزادی: داشتن نقص های آناتومیک مادرزادی ممکن است باعث تنگی این بخش شود، بروز چنین مشکلی در سنین کودکی مشکل خاصی را ایجاد نمی کند ولی با مرور زمان و بالارفتن سن فرد نیاز به تعویض این عضو را دارد.

اکتسابی: بروز چنین مشکلی با داشتن بیماری تب روماتیسمی بروز پیدا می کند.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که نمی توان از بروز چنین مشکلی پیشگیری کرد چرا که همانطور که گفته شد ممکن است یک مشکل مادرزادی باشد، ولی حتما توجه داشته باشید که فشار خون و کلسترول بالا، چاقی افراد می تواند از جمله دلایل تنگی دریچه آئورت هستند که امکان کنترل آن وجود دارد.

عوارض تنگی دریچه آئورت

هر نوع بیماری که شما به آن دچار شوید و بدن را درگیر کند، ممکن است عوارض مختلفی را برای بدن به همراه داشته باشد، چرا که عدم پمپاژ خون به سایر قسمت های بدن می تواند منجر به انباشته شدن خون، در قسمت های مختلفی چون قلب و یا ریه ها شود. ولی برای اینکه چنین مشکلی برای این عضو اتفاق نیفتد قلب مجبور است تا با پمپاژ بیشتری به سایر اندام های بدن خون را برساند.

از جمله عوارضی که تنگی دریچه آئورت می تواند برای بدن داشته باشد شامل موارد زیر می شود.

• بروز درد در ناحیه قفسه سینه که در اثر عدم خونرسانی اتفاق می افتد.
  • احساس ضعف
  • نارسایی عضلات قلب
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

تشخیص تنگی دریچه آئورت

ما در ابتدای مقاله در خصوص علائم تنگی دریچه آئورت برای شما صحبت کردیم در صورتی که شما هر کدام از موارد گفته شده را دارید می بایست به منظور تشخیص و همچنین درمان به متخصص قلب مراجعه کنید، پزشک متخصص قلب با معاینه کامل صداهای قلبی به تنگی دریچه آئورت شک می کند و تشخیص نهایی با انجام اکوکاردیوگرافی قلب داده می شود.

اکو قلب: پزشک به منظور اینکه تشخیص دهد دریچه قلب شما تنگ است یا خیر تست اکو را انجام می دهد، این تست با ایجاد امواج صوتی عکسی را از قلب شما ترسیم می کند.

الکتروکاردیوگرام: این آزمایش به منظور اندازه گیری فعالیت های الکتریکی قلب می باشد.

تست ورزش: تست ورزش در موارد تنگی دریچه آئورت بی علامت جهت تعیین پلن درمانی ممکن است کمک کننده باشد.

آنژیوگرافی: با انجام آنژیوگرافی و گرفتن گرادیان حفره های قلب نیز می توان به تشخیص کامل رسید.

درمان تنگی درچه آئورت

در تنگی خفیف و متوسط دریچه آئورت توصیه به انجام اکوکاردیوگرافی در فواصل نزدیک تر می باشد، در صورت تنگی شدید آئورت علامت دار باشد باید جراحی قلب باز و تعویض دریچه صورت گیرد.
گاهی در سنین بالای ۸۰ سال که بیمار از نظر جسمی قادر به تحمل عمل جراحی نیست و یا وجود عوامل دیگر که مانع جراحی قلب باز و تعویض دریچه می باشد از راه بسته و به کمک واویلاست بسته می‌شود دریچه را تعویض کرد.