تنگی نفس و ارتباط آن با بیماری قلبی

تنگی نفس و ارتباط آن با بیمای های قلبی

شاید در طول زندگی برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که دچار تنگی نفس شده باشید، در واقع زمانی که به ریه ها هوای کافی نرسد تنگی نفس رخ می دهد. یکی از مهم ترین اجزای بدن برای تبادل گازهای خونی و اکسیژن ریه ها هستند، که از طریق شریان های ریوی قلب جریان خون تامین می شود. زمانی که اکسیژن گیری به طور کامل انجام شد، خون ریه وارد قلب می شود که پخش آن در بدن توسط قلب و رگ های خونی انجام می شود و زمانی که عملکرد قلب دچار اختلال شود منجر به ایجاد مشکلاتی در توزیع جریان خون در ریه و بدن می شود و در نهایت تنگی نفس اتفاق می افتد. پس زمانی که فرد دچار تنگی نفس می شود می توان گفت که در توزیع جریان خون و ریه اختلالاتی رخ داده است. اگر دچار تنگی نفس شدید حتما به یک متخصص قلب مراجعه کنید چرا که نادیده گرفتن آن خطرات جبران ناپذیری را در پی دارد.

علائم تنگی نفس

هر عارضه و یا بیماری دارای علائم می باشد که نشان دهنده آن بیماری می باشد از جمله علائم تنگی نفس عبارتند از:

• گرفتگی در ناحیه قفسه سینه

• احساس خفگی کردن

• عدم تنفس عمیق

• از نفس افتادن

تمامی این علائم گفته شده می تواند حاد و یا مزمن باشد که هر کدام آن ها به نسبت هم بایکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال در تنگی نفس حاد شما با علائمی چون تب، خارش و سرفه روبرو هستید یا در تنگی نفس مزمن با انجام برخی از فعالیت ها ممکن است نفستان بند بیاید. تنگی نفس حاد و مزمن دلایل خاصی دارد که در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

تنگی نفس مزمن

در صورت عدم درمان هر نوع بیماری به برور زمان بیماری مزمن می شود به این معنا که روند روند سخت و کند پیش می رود. بیماری تنگی نفس نیز به همین شکل است اگر برای چند هفته ادامه داشته باشد تبدیل به یک عارضه مزمن می شود که از دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• ابتلا به بیماری های ریوی بینابینی

• ابتلا به بیماری آسم

• علکرد غیر طبیعی قلب

• بیماری COPD

تنگی نفس حاد

زمانی تنگی نفس کاملا ناگهانی رخ دهد به آن تنگی نفس حاد می گویند که از دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• سکته قلبی

• بیماری آسم

• فشار خون پایین

• خونریزی کاملا ناگهانی

• گرفتگی عروق ریه (آمبولی ریه)

• ذات الریه

• تامپوناد قلبی

ارتباط میان تنگی نفس و بیماری های قلبی

نارسایی قلبی: زمانی که کارکرد عضله قلب کاهش یابد و قادر به پمپاژ کافی خون نباشد نارسایی قلبی اطلاق می شود.

بیماری های مربوط به عضله قلب: در این بیماری فرد ممکن است کاملا ناگهانی دچار حمله قلبی شود که کاملا خاموش است. بروز تنگی نفس تنها به عنوان یک عامل هشدار برای حمله قلبی محسوب می شود زمانی که تشخیص پزشک نیز همین موضوع باشد داروی آسپرین به بیمار تجویز می شود.

درمان تنگی نفس و تپش قلب

برای درمان تنگی نفس ابتدا باید علت ایجاد تنگی نفس به طور کامل مشخص شود و درصورتی که منشا آن ریوی باشد باید طبق دستور پزشک از اسپری های مخصوصی استفاده شود. ولی اگر مربوط به نارسایی قلبی باشد که داروهای کاهنده ضربان قلب و داروهایی که فورزومائید که ادرار آور هستند باید مصرف شود.

در صورتی که بیمار در شرایط اورژانسی قرار داشته باشد یعنی هوایی زیادی دور ریه جمع شده باشد یا اطراف قلب مایع زیاد جمع شده باشد از روش جراحی به منظور خارج کردن هوا و مایع استفاده می شود.

ولی درصورتی که علت تنگی نفس و یا تپش قلب استرسی باشد با داروهای آرامش بخش قابل کنترل و درمان است. در انتها به منظور درمان علت اصلی بروز این عارضه حتما باید مشخص شود تا بتوان راه درمانی مناسبی را انتخاب کرد.

راه های پیشگیری از تنگی نفس

• از مصرف سیگار اجتناب کنید چرا که عدم مصرف تنباکو ابتلا به بیماری های قلبی، ریوی و سرطان ها را کاهش می دهد.

• اگر ابتلا به بیماری های زمینه ای هستید حتما آن را درمان کنید.

• به هیچ عنوان فعالیت های شدید یا در ارتفاع بالا را انجام ندهید چرا که ارتفاع زیاد منجر به تنگی نفس می شود.

• طبق برنامه ای که پزشک تعیین می کند عمل کنید.