خطر مرگ پس از آنژیوگرافی قلب

آنچه می خوانید...
احتمال مرگ پس از آنژیوگرافی قلب

آنژیوگرافی قلب که با نام کاتریزاسیون قلب نیز شناخته می شود، همچون روش های درمانی دیگر ایمن است ولی با این حال خطرات خود را دارد. قبلا در خصوص عوارض آنژیوگرافی قلب صحبت کردیم. عوارض این روش بسیار نادر است به خصوص اگر حرف مرگ پس از آنژیوگرافی در میان باشد. در این مقاله قصد داریم در خصوص احتمال این خطر صحبت نماییم چرا که ممکن است اتفاق بیفتد.

آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است؟

از جمله خطراتی که آنژیوگرافی می تواند به همراه داشته باشد، به شرح زیر است :

هماتوم

خونریزی زیر پوست در محل زخم، زخم حاصل شده به طور طبیعی پس از چند روز باید بهبود یابد و در صورت نگرانی و بهبود نیافتن باید به پزشک خود مراجعه کنید.

کبودی

کبودی یکی از عوارضی است که تا چند هفته می تواند بازو یا کشاله ران را دچار کند. پس نگران نباشید چرا که امری عادی است.

آلرژی یا حساسیت

آنژیوگرافی قلب سبب ایجاد دانه های قرمز و سردرد در افزاد می گردد. همین نشانه آلرژی است . بهتر است با پزشک خود در خصوص چیزهایی که به آن حساسیت دارید حبت کنید. گاهی اوقات ممکن است آلرژی افراد وضعیت را وخیم تر کند.

آسیب به شریان ها

از جمله عوارض نادری که آنژیوگرافی قلب به همراه دارد، آسیب به شریان هاست. ممکن است بر اثر این عمل

یکی از موارد نادر که در اثر این عمل ممکن است به وجود بیاید تحت تاثیر قرار دادن خونرسانی شریان های بازو یا کشاله ران است.
صدمه به کلیه: زمان انجام آنژیوگرافی ممکن است کلیه تحت تاثیر ماده تزریق شده قرار گیرد و در اثر آن عملکرد کلیه ها با مشکل مواجه شود.

احتمال مرگ در آنژیوگرافی قلب چقدر است؟

آنژیوگرافی از طریق دست به مراتب ساده تر از آنژیوگرافی از پا می باشد. همین علت می تواند عوارض آنژیو از راه پا را افزایش دهد و ممکن است در موارد نادری منجر به مرگ شود.

افرادی که سن بالاتری دارند وممکن است به انواع بیماری های قلبی و یا دیابت دچار باشند، آنژیوگرافی با ریسک بالاتری انجام می پذیرد. البته باید این نکته ذکر شود که انتخاب بهترین متخصص قلب در این مورد بی تاثیر نیست و می تواند از ریسک این عمل و احتمال مرگ بعد از آن نیز بکاهد.

درصد خطر مرگ بر اثر آنژیوگرافی

قبل از گرفتن رضایت عمل جراحی از بیمار، پزشک تمامی خطرات را به همراه جزئیات برای بیمار شرح می دهد. به بیمار توصیه می شود تا هر گونه سوال یا نگرانی خود را با تیم پزشکی مطرح کند. پزشک از بیمار درخواست می کند تا جهت اعلام رضایت خود از انجام فرایند، برگه ای را امضا کند.

آیا آنژیوگرافی دردناک است؟

معمولا آنژیوگرافی دردناک نیست. معمولا این فرآیند تحت بی حسی موضعی برای شما انجام می شود. این به معنی آن است که در محل ورود کاتتر دردی احساس نخواهید کرد. 

اگر نگران یا مضطرب هستید، میتوانند به شما قبل از آزمایش آرامش بخش بدهند. این کار باعث رهایی از نگرانی و اضطراب خواهد شد.

آیا کودکان می توانند آنژیوگرافی انجام دهند؟

آنژیوگرافی در کودکان مجاز است. هدف از آنژیو قلب کودکان در قدم اول، تشخیص مشکلات و بیماری های قلبی مربوط به آن هاست.

آنژیوگرافی در کودکان نیز مانند آنژیوگرافی در بزرگسالان است، با این تفاوت که خطر آن نسبت به بزرگسالان کم تر است. اما باید در نظر داشته باشید که نگه داشتن کودک در یک جا هم کار راحتی نباشد. آنژیوگرافی کودکان هم تحت بیهوشی عمومی باید انجام شود.

کادر بیمارستان تمام اقدامات لازم جهت مراقبت از کودک شما را در حین عمل و قبل از آنژیوگرافی انجام می دهد. برخی از کارکنان به صورت ویژه ای این آموزش ها را داشته اند.

این به دلیل حساسیت بیشتر کودکان در برابر اشعه است. کارکنان اطمینان حاصل خواهند کرد که نوع ماده حاجب مورد استفاده و کاتتر برای کودک مناسب است.

اگر در مورد انجام آنژیوگرافی برای کودکتان نگران هستید، در مورد عوارض بعد از آنژیوگرافی قلب با پزشک متخصص قلب صحبت کنید. شما میتوانید از فواید و معایب آنژیوگرافی آگاه شوید و بدانید آیا جاگزینی برای آن وجود دارد یا خیر؟

چرا باید قبل از این فرآیند استفاده از وارفارین را متوقف کنم؟

قبل از انجام آنژیوگرافی قلب بهتر است تا استفاده وافارین را قطع نمایید. چرا که وافارین می تواند به عنوان رقیق کننده خون استفاده شود و همین خونریزی را در حین آنژیوگرافی افزایش می دهد. البته دقت داشته باشید اینکار را با نظر پزشک انجام دهید و هیچ دارویی را بدون مشورت قطع نکنید.

دکتر پریسا مولایی

دکتر پریسا مولایی

متخصص قلب فارغ التحصیل ۸۵ دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتری پزشکی عمومی بورد تخصصی قلب و عروق از دانشگاه تهران سال ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *