واریس و درمان آن

آنچه می خوانید...

وظیفه اصلی دریچه های وریدی منتقل کردن خون به قلب و ریه ها است، هنگامی که دریچه ها نتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند واریس ایجاد می شود، با آسیب دیدن دریچه ها جریان خون کند و حرکت آن در جهت معکوس یعنی به سمت پاها می رود. بعضی از افرادی که در پاهای خود واریس دارند نگران این موضوع هستند که آیا این عارضه می تواند جزء نشانه های داشتن بیماری قلبی باشد؟ در جواب این سوال باید گفت زمانی که رگ های واریس را در پاهای خود مشاهده کردید در ابتدا حتما می بایست به متخصص قلب مراجعه کنید. معمولا واریس به خودی خود بیماری محسوب نمی شود و داشتن بیماری واریس هیچ نوع عارضه ای را به همراه ندارد و تنها می تواند برروی زیبایی پا تاثیر بگذارد.

نحوه تشخیص بیماری واریس

تشخیص این بیماری توسط پزشک تنها از طریق معاینه جسمانی امکان پذیر است، ولی در صورتی که این بیماری در پاها وسعت زیادی پیدا کرده باشد پزشک آزمایش و یا سایر روش های تشخیصی را انتخاب می کند. از دیگر روش های تشخیص بیماری واریس می توان به موارد زیر اشاره کرد.

معاینه جسمانی: این روش تشخیصی به این صورت است که پزشک متخصص در حالت ایستاده و نشسته پاهای شما را معاینه می کند، در حین معاینه در مورد درد و یا مشابه این موضوع سوالاتی را از شما می پرسد تا بیماری را به طور دقیق تشخیص دهد.

سونوگرافی داپلر: به منظور تشخیص عدم لختگی خون در رگ ها این نوع سونوگرافی تجویز می شود، نحوه انجام این نوع سونوگرافی به این شکل است که از امواج صوتی استفاده می شود و باعث ایجاد تصاویری از ساختار بدن می شود.

درمان بیماری واریس با تغییر در سبک زندگی

اولین راه حل برای درمان این مشکل تغییر سبک زندگی است، با تغییر دادن سبک زندگی می توان از بدتر شدن این عارضه جلوگیری کرد، بیماری واریس معمولا بی درد است. درمان ورید های واریسی زمانی که به شکل عنکبوتی ظریف است به خودی خود نیاز به درمان ندارد، مگر برای زیبایی که از روش هایی مثل اسکلروتراپی (تزریق ماده اسکورزان با یک سوزن خیلی ظریف به ناحیه واریس) لیزر که برای ورید های واریسی بزرگ تر استفاده می شود.

 همانطور که گفته شد برای درمان واریس ابتدا می بایست سبک زندگی خود را تغییر دهید. که شامل موارد زیر می شود.

  • حتما می بایست از ایستادن های طولانی مدت و یا نشتن های زیاد خودداری کنید، علاوه بر این موارد حتما به این نکته توجه داشته باشید که در زمان نشتن پای خود را روی یک دیگر قرار ندهید، همچنین در زمان استراحت پاها را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید.
  • سعی کنید در طول روز فعالیت جسمانی داشته باشید چرا که کمک بسیار زیادی به جریان خون می کند.
  • اگر عادت به پوشیدن کفش های پاشنه بلند دارید، آن را ترک کنید چرا که عضلات ساق پا را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، برای همین منظور از کفش پاشنه کوتاه استفاده کنید. با تقویت ماهیچه ها در نتیجه خونرسانی نیز بهبود می یابد.
  • اگر عادت به پوشیدن لباس های تنگ دارید حتما به این نکته توجه کنید که لباس های تنگ واریس را بدتر می کند پس سعی کنید از لباس های گشاد و آزاد استفاده کنید.
  • افرادی که وزن آن ها زیاد است سعی کنند تا وزن خود را کاهش دهند چرا که داشتن وزن زیاد خونرسانی را سخت تر و فشار زیادی را به رگ وارد می کند.

بیش تر بخوانید : آنژیوگرافی

عوارض ناشی از بیماری واریس

هر نوع بیماری زمانی که به موقع تشخیص داده نشود و همچنین درمان آن به تعویق بیافتد می تواند عوارض هایی را برای بدن به همراه داشته باشد، برخی از عوارض شایع این بیماری عبارتند از:

  • گرفتگی در پاها و بروز درد در آن ها
  • اگزما
  • بروز زخم که در اثر نازک شدن پوست رخ می دهد.
  • زخم شدن و یا سفت شدن پوست اطراف واریس که به آن لیپودرماتوسکلروز می گویند.
  • ترومبوفلبیت سطحی
دکتر پریسا مولایی

دکتر پریسا مولایی

متخصص قلب فارغ التحصیل ۸۵ دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتری پزشکی عمومی بورد تخصصی قلب و عروق از دانشگاه تهران سال ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *