آپنه خواب و بیماری های قلبی

آنچه می خوانید...

آپنه خواب به نوعی اختلال در خواب گفته می شود یعنی ممکن است فرد در هنگام خواب دچار قطعی تنفس یا خرخر شود. این عارضه زمانی که مجاری تنفسی باریک و مسدود شود رخ می دهد چرا که فرد تلاش می کند تا هوا را به ریه های خود برساند.  

بروز آپنه خواب اثرات مختلفی از جمله عدم تمرکز، خستگی زیاد، کم شدن اکسیژن و از مهم تر ایجاد بیماری های قلبی را به همراه دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا در خصوص آپنه خواب و بیماری های قلبی برای شما صحبت کنیم پس تا انتها همراه ما باشید.

آپنه خواب

انواع آپنه خواب

آپنه خواب می تواند از انواع مختلفی برخوردار باشد که به شرح زیر است.

OSA: این نوع آپنه یکی از متداول ترین نوع آپنه ها محسوب می شود که به دلیل وزن قفسه سینه و گردن از رسیدن هوا جلوگیری می شود.

CSA: زمانی که مغز نتواند سیگنال ها را به طور منظم به منظور انقباض و انبساط به دیافراگم ارسال کند این آپنه اتفاق می افتد، همچنین CSA با سکته مغزی در ارتباط است.

علائم آپنه خواب

از جمله علائم شایع آپنه خواب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خروپف زیاد به همراه صدای بلند در خواب
  • احساس خواب آلودی و همچنین خستگی در طول روز
  • عدم تمرکز
  • کاهش تنفس یا حتی مکث کردن تنفس در زمان خواب
  • خشک شدن دهان
  • داشتن سردرد بعد از خواب
  • بیشتر شدن تعداد دفع ادرار در طول شب
  • بروز مشکلاتی در خواب و خواب آلودگی بیش از اندازه
  • کاهش میل جنسی

اگر هر کدام از علائم آپنه خواب را داشتید حتما به یک متخصص قلب مراجعه کنید چرا که طولانی تر شدن علائم و درمان نکردن آن می تواند عوارض های مختلفی را در پی داشته باشد.

چه افرادی بیشتر در معرض آپنه خواب هستند؟

تمامی افراد با هر رده سنی ممکن است به آپنه خواب دچار شوند ولی افرادی که ویژگی های زیر را داشته باشند بیشتر دچار این عارضه می شوند این ویژگی ها عبارتند از:

  • افرادی که دچار اضافه وزن هستند در مقایسه با سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به OSA قرار دارند. چرا که رسوب چربی در مجاری هوایی باعث از دست رفتن عضلات تنفسی به مرور زمان می شود.
  • افرادی که گردن آن ها ضخیم است و در مقابل دارای گلوی باریک و لوزه های بزرگ هستند.
  • آقایان به نسبت خانم ها بیشتر دچار آپنه خواب می شوند.
  • افرادی که دخانیات از جمله سیگار مصرف می کنند.
  • افرادی که عادت به مصرف الکل دارند.
  • افرادی که سابقه خانوادگی دارند.

در اثر آپنه خواب چه بیماری های قلبی ایجاد می شود؟

زمانی که شما در تنفس خود دچار به طور مکرر دچار مکث شوید به مرور زمان می تواند برروی سیستم قلبی و عروقی شما تاثیر گذار باشد.

در واقع افرادی که دچار آپنه خواب هستند به نسبت سایر افراد حدود 4 برابر بیشتر معرض ابتلا به آریتمی قلب هستند. علاه بر آن احتمال نارسایی قلبی و بیماری های کرونر نیز بالاتر می رود.

از جمله بیماری های قلبی ناشی از آپنه خواب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- ممکن است فرد خواب ناکافی و یا تکه تکه داشته باشد، زمانی که فرد خواب درستی نداشته باشد روی سلامت قلب او نیز تاثیر می گذارد چرا که خواب برای سلامتی بدن و بهبودی است، پس با توجه به این موضوع اگر بدن خواب کافی را نداشته باشد خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله های قلبی، سکته، بروز انواع بیماری های قلبی افزایش می یابد.

2- زمانی که فرد مبتلا به آپنه خواب نفس خود را قطع می کند، با کاهش سطح اکسیژن روبرو می شود. کمبود اکسیژن توسط گیرنده های شیمیایی تشخیص داده می شود و به منظور پاسخ سیستم عصبی سمپاتیک (قسمتی از سیستم عصبی می باشد که مسئول واکنش نشان دادن به موقعیت های استرس زا و خطرناک است ) را فعال می کند. علاوه بر تمامی این موارد سیستم عصبی سمپاتیک به انقباض رگ های خونی، بالارفتن ضربان قلب، فشار خون نیز پاسخ می دهد.

3- در واقع هر دفعه ای که شما دچار مکث در تنفس می شوید تنفس مجدد با موفقیت انجام می شود. با تنفس، اکسیژن مورد نیاز به ریه ها، خون و بافت های بدن بر می گردد.

زمانی که تغییرات زیادی در سطح اکسیژن رخ دهد باعث ایجاد فشار های زیادی در بدن می شود که به آن استرس اکسیداتیو می گویند. بروز چنین مشکلی التهاب سیستمیک، واکنش های عصبی و فیزیولوژیکی را افزایش می دهد علاوه بر آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز افزایش پیدا می کند.

4- تنفس فردی که مبتلا به آپنه خواب است ممکن است ناموفق باشد این موضوع منجر به وارد شدن فشار به قفسه سینه می شود. زمانی که این فشار ها بیشتر شوند آسیب دیدگی قلب را به همراه دارد، علاوه بر آن فشار داخل قفسه سینه باعث ضربان نامنظم قلب، مشکلات مربوط به جریان خون و نارسایی قلبی می شود.

راه های درمان آپنه خواب

اگر هر کدام از علائم آپنه خواب را داشتید سریعا به متخصص قلب مراجعه کنید. پزشک ابتدا با انجام معاینات اولیه و تشخیص نوع آپنه خواب درمان مناسبی را نیز انتخاب می کند. این روش های درمانی به شرح زیر می باشد.

ایجاد تغییراتی در سبک زندگی: این تغییرات شامل کاهش وزن، انجام ورزش های بدنی مناسب، عدم مصرف الکل و سیگار و ایجاد تغییراتی در وضعیت خواب می باشد.

استفاده از وسایل دهانی: این ابزار ها می توانند موقعیت فک، زبان یا دیگر قسمت ها را که منجر به منقبض شدن مجرای تنفسی و اختلال در تنفس می شود را کاهش دهد.

تمرینات مربوط به دهان و گلو: زمانی که علت آپنه خواب مشخص شد به منظور تقویت عضلات تمرینات دهان و گلو توصیه می شود، انجام این حرکات از ایجاد تداخل در هنگام خواب جلوگیری می کند.

جراحی: زمانی که هیچ کدام از این روش های درمانی پاسخگو نبود از جراحی استفاده می شود که منجر به سفت شدن عضلات اطراف راه هوایی می شود.

کلام آخر

به بروز اختلالاتی در خواب که منجر به قطع تنفس می شود را آپنه خواب می گویند، آپنه خواب از علائم و نشانه هایی برخوردار است که در صورت عدم مراجعه به پزشک و همچنین نادیده گرفتن آن می تواند سکته مغزی، نارسایی قلبی، آریتمی و افزایش فشار خون را در فرد به همراه داشته باشد.

دکتر پریسا مولایی

دکتر پریسا مولایی

متخصص قلب فارغ التحصیل ۸۵ دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتری پزشکی عمومی بورد تخصصی قلب و عروق از دانشگاه تهران سال ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *