کبد-چرب-

کبد چرب

بیماری کبد چرب یکی از بیماری های شایع در انسان به شمار می رود که به دلیل ذخیره‌ی چربی اضافی در کبد اتفاق می افتد. اکثر افرادی که به این مشکل دچار هستند معمولا هیچ علائم خاصی ندارند و مشکلی جدی برای آنها ایجاد نمی شود. ولی توجه داشته باشید این بیماری منجر به ایجاد مشکلات کبدی می شود. ولی با تغییر شیوه‌ی زندگی می توانید از آن پیشگیری کنید. تا انتهای این نوشته همراه ما باشید تا بیشتر با این بیماری آشنا شوید، همچنین روش های جلوگیری و مبارزه با آن را نیز فرا بگیرید.

عملکرد کبد

کبد یکی از اندام های ضروری بدن به شمار می رود که دارای عملکردهای متعددی است که شامل موارد زیر می شود:

• تولید صفرا؛ که این کار به هضم غذا کمک می کند.
  • ساخت پروتئین برای بدن
  • ذخیره‌ی آهن
  • تبدیل مواد مغذی به انرژی
  • ایجاد موادی که به لخته شدن خون شما کمک می کنند
  • کمک به مقاومت بدن در برابر عفونت ها، با ایجاد فاکتورهای ایمنی و همچنین حذف باکتری ها و سموم

بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع بیش از حد چربی ها در بافت کبد ایجاد می شود. توجه داشته باشید یک کبد سالم حاوی مقدار بسیار کم چربی است. زمانی که چربی کبد به 5 تا 10 درصد از وزن کل کبد‌تان برسد مشکل ایجاد می شود.

مراحل پیشرفت بیماری کبد چرب

در بیشتر موارد، بیماری کبد چرب نمی تواند هیچ مشکل جدی ای برای فرد ایجاد کند و یا مانع از عملکرد طبیعی کبد شود. اما برای 7 تا 30 درصد از افراد مبتلا، این بیماری با گذشت زمان بدتر خواهد شد. به طور کلی مراحل پیشرفت بیماری کبد چرب را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

در این مرحله کبد شما ملتهب (متورم) شده و این التهاب به بافت آن آسیب می رساند.

پس از متورم شدن کبد، در جایی که کبد شما آسیب دیده است،  بافت اسکار تشکیل می شود.

در آخرین مرحله نیز بافت اسکار گسترده جایگزین بافت سالم خواهد شد.

سیروز کبدی چیست؟

سیروز کبدی دراثر آسیب دیدگی شدید کبد اتفاق می افتد، با ایجاد چنین مشکلی اسکار سختی جایگیزین بافت سالم کبد می شود و عملکرد کبد را کند و در نهایت مسدود کند علاوه بر تمامی موارد گفته شده سیروز کبدی منجر به نارسایی های کبدی و سرطان کبد نیز می شود.

انواع بیماری های مربوط به کبد چرب

به طور کلی دو شکل اصلی از این بیماری وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

بیماری کبدی الکلی

مشکل کبد چرب الکلی همانطور که از اسمش مشخص است، در اثر نوشیدن زیاد الکل اتفاق می افتد. حدود 5٪ از مردم کشور ایالات متحده‌ی آمریکا به این شکل از بیماری کبدی مبتلا هستند.

بیماری کبدی غیر الکلی

این بیماری در افرادی که الکل زیادی مصرف نمی کنند رخ می دهد. این مشکل از هر سه فرد بزرگسال یک نفر و از هر 10 کودک نیز یک نفر از آن ها تحت تاثیر قرار می دهد. محققان هنوز هم نتوانسته اند علت دقیق بیماری کبد چرب غیر الکلی را پیدا کنند. اما در واقع می توان گفت عوامل متعددی مثل چاقی و یا دیابت خطر ابتلا به آن را افزایش می دهند.

انواع گریدهای بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرقب به 4 گرید تقسیم بندی و یا طبقه بندی می شوند که به شرح زیر طی 4 مرحله پیشرفت می کند :

1. کبد چرب گرید 1 ( کبد چرب ساده )

در گرید 1 بیماری کبد چرب، چربی اضافی بدن در کبد جمع شده و تقریبا ضرری برای فرد ندارد.

2. کبد چرب گرید 2 ( استئو هپاتیت )

در استئو هپاتیت، به غیر از چربی اضافی بدن، کبد دچار التهاب نیز می شود.

3. کبد چرب گرید 3 ( فیبروز کبدی )

در فیبروز کبدی، با ملتهب شدن کبد، این ناحیه دچار زخم نیز می شود. این التهاب در صورت ادامه داشتن سبب اسکار می گردد ولی کبد هنوز هم عملکرد طبیعی خود را دارد.

4. کبد چرب گرید ۴ ( سیروز کبدی )

در مرحله چهارم که زخم ایجاد شده در اثر التهاب ایجاد شدهاست، گسترش می یابد. با این امر، سیروز کبدی ایجاد می شود. این بیماری بسیار پر خطر بوده و می تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است حتی منجر به نارسایی کبدی شود.

چه کسانی به کبد چرب مبتلا می شوند؟

افراد زیر، شانس بیشتری را برای مبتلا شدن به بیماری تجربه می کنند.

• خانم های یائسه
  • افرادی که با مشکل چاقی روبرو هستند.
  • افرادی که فشار خون بالا، دیابت و یا کلسترول دارند.
  • افرادی که مبتلا به آپنه‌ی انسدادی خواب هستند (مشکلی که باعث قطع شدن تنفس فرد در طول خواب می شود).

علل بیماری کبد چرب

برخی از افراد بدون داشتن هیچ گونه عارضه و یا مشکل قبلی ای به بیماری کبد چرب مبتلا می شوند. اما به طور کلی عواملی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم خطر احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

چاق بودن و یا داشتن اضافه وزن

ابتلا به دیابت نوع 2 و یا داشتن مقاومت به انسولین

مبتلا بودن به سندرم متابولیک (علل خود این مشکل نیز مسائلی مثل مقاومت به انسولین و کلسترول، فشار خون و سطح تری گلیسیرید بالا هستند)

مصرف برخی داروهای تجویزی مثل آمیودارون، دیلتیازم، تاموکسیفن و یا استروئیدها

علائم نشان دهنده بیماری کبد چرب

افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند اغلب هیچ علائم خاصی نشان نمی‌دهند تا زمانی که بیماری آن ها پیشرف کند. علائمی که در زمان پیشرفت بیماری تجربه می شوند، شامل موارد زیر هستند:

• درد شکم و یا داشتن احساس پری در قسمت سمت راست و بالای شکم
  • داشتن حالت تهوع و همچنین از دست دادن اشتها و یا کاهش وزن
  • پوست و سفیدی چشم، رنگش به زرد مایل می شود (یرقان)
  • ورم کردن شکم و پاها (ادم)
  • داشتن احساس خستگی شدید و یا آشفتگی ذهنی
  • ضعف

بیماری کبد چرب چگونه درمان می شود؟

به طور خاص هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب وجود ندارد. در عوض، پزشکان به شما در کنترل عواملی که باعث بروز این بیماری می شوند، کمک می کنند. آنها همچنین ممکن است به فرد مبتلا توصیه کنند تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کند تا که به طور قابل توجهی سلامت خود را بهبود ببخشند. این تغییرات شامل:

• اجتناب از خوردن الکل
  • کاهش دادن وزن
  • مصرف دارو برای کنترل دیابت و میزان کلسترول و تری گلیسیرید موجود در خون
  • مصرف کردن ویتامین E و دارو های تیازولیدین دیون (داروهای که از آن ها برای درمان دیابت استفاده می شود)

را ه های پیشگیری از بیماری کبد چرب

بهترین راه برای جلوگیری و پیشگیری از بیماری کبد چرب، انجام کارهایی است که سلامت کلی بدن شما را حفظ می کند. برخی از این روش های عبارتند از:

• کاهش وزن در صورت ابتلا به چاقی و اضافه وزن
  • ورزش کردن به طور منظم