کرونا ویروس

تاثیر کرونا بر قلب

آنچه می خوانید...

تاثیر کرونا بر قلب یکی از موضوعاتی است که پزشکان به عنوان یکی از مهم ترین مسائل است که پزشکان آن را مورد مطالعه قرار داده اند. در ابتدای همه گیری این بیماری( COVID-19 ) تا حد زیادی آن را به عنوان یک بیماری تنفسی می دانستند. گرچه این ویروس مطمئناً می تواند باعث تخریب مجاری تنفسی و ریه های فرد شود، اما اکنون مشخص شده است که COVID-19 بر سایر قسمت های بدن نیز تاثیر میگذارد

تاثیرات کرونا بر قلب

پس از مطالعات زیاد بر روی افراد مبتلا شده به کرونا، پزشکان متوجه شدند که افراد مبتلا به بیماری قلبی بیشتر از دیگران دچار این عارضه شده اند. همچنین کرونا می تواند انواع مختلفی از مشکلات قلبی مانند مشکلات مربوط به میوکاردیت را ایجاد کند که  نتیجه آن التهاب عضله قلب می باشد. این ویروس می تواند با عوارضی مانند کاهش اکسیژن، درگیر کردن ریه ها و … موجب تحلیل عضله قلب شود که این شرایط برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی بسیار شدید تر و بسیار خطرناک می باشد.

چرا بیماری های قلبی خطر ابتلا به کرونا ویروس را افزایش می دهد؟

بعضی از افراد هستند که این بیماری در بدن آن ها خفیف بروز می کند که امکان کنترل کردن آن رد خانه وجود دارد و دیگر نیازی به بستری شدن نیست ولی در مقابل تعدادی کمی یعنی به طور تقریبی حدود 20٪ افراد آلوده علائم شدیدتری دارندکه احتمال بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ را افزایش می دهد.

در حالت کلی افرادی که به بیماری های قلبی نظیر نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر(CAD)، کاردیومیوپاتی، چاقی مبتلا هستند به نسبت افراد سالم بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند. علاوه بر آن ابتلا به فشار خون بالا نیز ممکن است باعث شود که کرونا تاثیرات بیشتری را در فرد ایجاد کند. در ابتدا کاملاً مشخص نبود که چرا یک بیماری قلبی باعث آسیب پذیری بیشتر فرد در برابر COVID-19 می شد، اما درک پزشکان از چگونگی تأثیر این ویروس بر بدن به ویژه تاثیر کرونا بر قلب و سیستم عروقی رشد چشمگیری داشته است. به طور کلی تحقیقات نشان می دهد که فردی با قلب یا سیستم عروقی ضعیف به نسبت یک فرد سالم بیشتر در معرض عوارض ناشی از کرونا می باشد، این عوارض عبارتند از:

  • فشار خون پایین
  • سطح اکسیژن خون پایین
  • تغییرات ضربان قلب همراه با تب
  •  التهاب بیش از حد
  •  افزایش خطر لخته شدن خون

حتی یک قلب سالم نیز باید به سختی کار کند تا بتواند به عوارض مربوط به این بیماری غلبه کند، اما در قلبی که مشکل دارد این عوارض حاد تر و سخت تر است.

فیلم زیر صحبت های دکتر مولایی در این خصوص می باشد.

مکانیسم های تاثیر کرونا بر قلب فرد

به طور کلی کرونا می تواند باعث آسیب چند عضو از جمله قلب شود. یکی از راه هایی که این بیماری می تواند بر قلب تاثیر بگذارد حمله به عضله قلب است که باعث التهاب درون آن و در موارد شدید حتی آسیب دائمی از طریق اسکار عضله یا مرگ سلول عضلانی می شود.

در حالی که داده های تصویربرداری نشان می دهد که در افراد مبتلا به کرونا التهاب عضله قلب اتفاق می افتد، اما در روش تهیه بیوپسی قلب یا کالبد شکافی عضله قلب موارد بسیار کمی وجود دارند که نشان دهنده این است که ویروس منجر به میوکاردیت در قلب شده است در نتیجه واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت، التهابات در قلب جمع می شود و بدن را تحت تأثیر “طوفان سیتوکین” قرار می دهد.

سیتوکین التهابی اگر بیش از حد ترشح شود می تواند موجب تصلب شرایین و همچنین باعث التهاب عضله قلب و میوکاردیت شود که دلیل اصلی نارسایی قلبی است

چندین مکانیسم دیگر تأثیر کرونا بر قلب را توصیف و تشریح می کند. به عنوان مثال اگر ریه ها ملتهب یا زخم شوند بطن راست مجبور است بیشتر کار کند تا خون به ریه ها برسد. این حالت می تواند بطن راست را مختل کرده و باعث نارسایی قلبی سمت راست شود و مایعات به داخل کبد و کلیه نشت کند همچنین می تواند باعث تورم و تجمع مایع در پاها و شکم شود.

کرونا همچنین می تواند باعث التهاب در مخاط رگهای خونی شود که خون و مواد مغذی را به بدن منتقل می کند و در نهایت  منجر به افزایش تشکیل لخته خون و احتمال چسبیدن این لخته ها به دیواره رگ های خونی می شود تا جایی که  خطر حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش پیدا می کند. همچنین این بیماری می تواند منجر به کاهش سطح اکسیژن خون شود.

زمانی که سطح اکسیژن خون تحت تأثیر قرار بگیرد و آنقدر پایین بیاید که عضله قلب دیگر اکسیژن کافی از ریه ها دریافت نکند آسیب دیدن قلب بیشتر می شود سرانجام  با اینکه عروق کرونری قلب دچار انسداد نشده اند  هر استرسی می تواند باعث کاردیومیوپاتی و حمله قلبی گردد.

پیامدهای ناشی از ویروس کرونا

پیامدهای طولانی مدت میوکاردیت به وسیله COVID-19

میوکاردیت به طور کلی یک پدیده نادر است و بیشتر بیماران مبتلا به آن کاملا بهبود می یابند با این حال در برخی موارد میوکاردیت شدید می تواند باعث آسیب دائمی به قلب شود با پیامدهای طولانی مدتی را برای سلامتی داشته باشد که عبارتند از:

  • نارسایی قلبی
  • آریتمی
  • افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی

 اما میوکاردیت خفیفی که در اثر ابتلا به کرونا ایجاد می گردد قابل درمان است به طوری که اکثر افرادی به این عارضه بر اثر کرونا مبتلا شده بودند کاملا بهبود یافتند، اما تاثیر کرونا بر قلب در طولانی مدت هنوز مشخص نیست و مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد

همانطور که گفته شد میوکاردیت خفیف به طور معمول پیش بینی امیدوار کننده ای دارد. با این حال نظارت مداوم به ویژه در افرادی که در حال حاضر بیشتر در معرض میوکاردیت هستند (مانند ورزشکاران) ضروری است.

دکتر پریسا مولایی

دکتر پریسا مولایی

متخصص قلب فارغ التحصیل ۸۵ دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتری پزشکی عمومی بورد تخصصی قلب و عروق از دانشگاه تهران سال ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *