تفاوت های آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی

با تفاوت های آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بیش تر آشنا شوید

آنچه می خوانید...
تفاوت های آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

تفاوت های آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بسیار زیاد هستند زیرا کاربرد این دو عمل به طور کلی متفاوت است. از آنژیوگرافی به منظور تشخیص و بررسی وجود انسداد یا گرفتگی در رگ‌ها استفاده می‌شود. یعنی این روش یک روش تشخیصی است در صورتی که اگر پزشک در وجود انسداد یا گرفتگی در رگ‌ها را تعیین کند، لازم است برای درمان این مورد از آنژیوپلاستی استفاده شود.  بنابراین اگر بخواهیم واضح‌تر شرح دهیم باید بگوییم آنژیوگرافی یک روش تشخیصی و آنژیوپلاستی یک روش درمانی به حساب می‌آید. در برخی مواقع ممکن است پس از انجام عمل آنژیوگرافی پزشک متوجه شود هیچ انسداد، گرفتگی یا مشکلی در رگ‌ها وجود نداشته بنابراین دیگر نیازی به انجام آنژیوپلاستی نباشد. 

آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی تفاوت‌هایی با یک دیگر دارند. از جمله تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی می‌توان به عوارض آنها اشاره کرد. این دو عمل می‌توانند عوارض مختلفی را در پی داشته باشند.  پیشنهاد می‌شود مراجعان در خصوص عوارض احتمالی این عمل‌ها اطلاعات کافی را از پزشک خود دریافت نمایند. بیماران قادر خواهند بود با انجام اقداماتی عوارض این دو عمل را کاهش دهند. برای مثال بهتر است توصیه‌های پزشک خود در خصوص اقدامات پیش از عمل و پس از عمل را جدی بگیرید.

تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در چیست؟

احتمالاً تا به حال نام آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی به گوشتان خورده باشد و بدانید که از این دو روش به منظور درمان و تشخیص بیماری‌های قلبی و انسداد عروق استفاده می‌شود. اما شاید این سوال برای بسیاری از افراد به وجود آید که تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در چیست.

اگر بخواهیم با بیانی ساده تفاوت این دو روش را توضیح دهیم، باید بگوییم که آنژیوگرافی در واقع یک روش تشخیصی برای بیماری‌های قلبی بوده در صورتی که آنژیوپلاستی درمان بیماری‌های قلبی به حساب می‌آید. در واقع در آنژیوگرافی پزشکان از اشعه ایکس و ماده شفافی استفاده می‌کنند تا بتوانند میزان و تعداد عروق کرونری بسته شده را با دقت تشخیص دهند.

پس از تشخیص عروق بسته شده از آنژیوپلاستی در جهت باز شدن عروق استفاده می‌شود. در آنژیوپلاستی که روشی درمانی به حساب می‌آید پزشکان از کاتتر و قطعه‌ای به نام بالون استفاده می‌کنند تا عروق کرونری بسته شده باز شوند. بنابراین ممکن است بیماری تنها احتیاج به آنژیوگرافی داشته باشد و پس از این که باز بودن تمامی رگ‌های کرونری تایید شدند، دیگر نیازی به انجام آنژیوپلاسی برای او نباشد.

آیا آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در همه بیماران استفاده می‌شود؟

باید بدانید که آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی برای همه افراد انجام نخواهد شد. برای مثال به آنژیوگرافی برای مراجعانی انجام خواهد شد که  دارای علائمی همچون درد قفسه سینه، مشکلات عروقی، مشکلات عروق کرونری قلب، اختلال در عروق پایین بدن، آترواسکلوروزیس یا اختلال در عروق مغزی داشته باشند. آنژیوگرافی در واقع یک روش تشخیصی و تصویربرداری بوده که در آن پزشک از ماده حاجبی به منظور تشخیص گرفتگی‌ها در عروق کرونری استفاده خواهد کرد. در این روش پزشک متخصص قادر خواهد بود مشکلاتی همچون تنگی عروق، تجمع چربی‌ها، ایجاد لخته و… را بررسی و تشخیص دهد. در انجام آنژیوگرافی علاوه بر ماده حاجب از اشعه ایکس نیز استفاده می‌شود.

بیش تر بخوانید => تنگی مجدد عروق بعد از آنژیوپلاستی

پس از انجام آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی تنها در افرادی صورت می‌گیرد که احتیاج به درمان عروق داشته باشند. در آنژیوپلاستی پزشک با قرار دادن استند یا بالن‌های تعبیه شده در عروق، سبب بهبود تنگی عروق و بهبود جریان خون در آنها خواهد شد. بنابراین نمی‌توان گفت انجام آنژیوپلاستی در همه افرادی که آنژیوگرافی را انجام می‌دهند، صورت می‌پذیرد زیرا در ابتدا باید گرفتگی یا تنگی عروق در طی آنژیوگرافی مشاهده شود تا  پزشک برای بیماران آنژیوپلاستی را انجام دهد. آنژیوپلاستی می‌تواند بسیار سودمند باشد زیرا در بسیاری از موارد از انجام جراحی بزرگتر جلوگیری خواهد کرد. بنابراین در خصوص این که آیا پس از آنژیوگرافیک احتیاجی به انجام آنژیوپلاستی برای بیماران است یا خیر پزشک تصمیم گیری خواهد کرد.

آیا آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی عوارض جانبی خاصی دارند؟

آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هر دو دارای عوارض خاصی هستند و این عوارض جزو تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی به حساب می‌آیند. در خصوص عوارض جانبی آنژیوگرافی لازم است بدانید که معمولاً افرادی که این عمل را انجام می‌دهند، دچار کبودی یا زخم می‌شوند که در طول چند هفته از بین خواهد رفت. از جمله عوارض جدی‌تر آنژیوگرافی می‌توان به واکنش منفی به ماده کنتراست، سرگیجه یا تنگی نفس، حمله قلبی یا آسیب کلیوی ناشی از خونریزی داخلی اشاره کرد. البته لازم است بدانید که معمولاً عوارض جانبی آنژیوگرافی موقتی و قابل درمان هستند.

عوارض آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی

به علاوه لازم است بدانید که آنژیوپلاستی نیز دارای عوارض خاصی بوده و لازم است پیش از انجام آنژیوپلاستی در خصوص این عوارض اطلاعات کافی داشته باشید. از جمله رایج‌ترین عوارض آنژیوپلاستی می‌توان به باریک شدگی شدید رگ اشاره کرد که  ممکن است با تلاش‌های زیاد و استفاده از بالون همچنان باریک شدگی از بین نرود. آنژیوپلاستی نیز می‌تواند مشکلات جدی‌تری همچون حمله قلبی، مشکلات کلیوی و ضربان قلب نامنظم را به همراه داشته باشد.

بیش تر بخوانید => علائم چربی خون بالا در مردان

چگونه می‌توان از عوارض جانبی آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی پیشگیری کرد؟

همان طور که پیش از این ذکر کردیم، ممکن است آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی عوارضی را برای مراجعان و بیماران به همراه داشته باشند. در جهت این که بتوانید این عوارض را کاهش داده یا از این عوارض جلوگیری نمایید، بهتر است اقداماتی را انجام دهید.  بدین منظور بهتر است توصیه‌های پزشک در خصوص آمادگی‌های پیش از انجام آنژیوگرافی را جدی گرفته با دقت انجام دهید.

برای مثال بهتر است حداقل ۴ ساعت قبل از آنژیوگرافی هیچ گونه مایعات و مواد غذایی را استفاده نکرده و اگر دیابت دارید بهتر است در روز آنژیوگرافی از انسولین استفاده نکنید. باید پزشک خود را در خصوص تمامی داروهای مصرفی خود مطلع کنید تا در حین تست مشکلی برای شما به وجود نیاید.

همچنین به منظور کاهش عوارض آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی لازم است پس از انجام این عمل‌ها اقداماتی را انجام دهید. برای مثال احتمالاً برای بررسی وضعیت عمومی شما پس از انجام آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی لازم باشد آزمایشات خونی را انجام دهید. 

از جمله دیگر نکات موثر بر روی کاهش عوارض آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی، تخصص و تجربه پزشک شما خواهد بود. اگر پزشکی که بدین منظور انتخاب می‌کنید، دارای تجربه و تخصص کافی در این زمینه داشته باشد می‌تواند از بسیاری از عوارض احتمالی این عمل‌ها جلوگیری نماید.

نتیجه گیری

شاید برخی افراد اطلاعاتی در خصوص تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی نداشته باشند، اما باید بدانید که این دو عمل تفاوت‌هایی دارند. به بیان کلی می‌توان گفت آنژیوگرافی یک روش تشخیصی بوده و از آنژیوپلاستی برای درمان انسداد و گرفتگی عروق استفاده می‌شود.

دکتر پریسا مولایی

دکتر پریسا مولایی

متخصص قلب فارغ التحصیل ۸۵ دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتری پزشکی عمومی بورد تخصصی قلب و عروق از دانشگاه تهران سال ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *