داروهایی که سبب افزایش فشار خون می شوند

چه داروهایی سبب بالا رفتن فشار خون می شود؟

آنچه می خوانید...
داروهای-کنترل-فشار-خون

بعضی از داروها چه همراه با نسخه و چه بدون نسخه، برخی مکمل ها و ویتامین ها می توانند سبب افزایش فشار خون در برخی از افراد شوند. این داروها ممکن است با بعضی از داروهای کاهش فشار خون نیز تداخل داشته باشند. در ادامه به طور کلی به شما خواهیم گفت که چه داروهایی می توانند سبب افزایش فشار خون در افراد شوند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چه داروهایی سبب افزایش فشار خون می شوند؟

اگر شما دارویی مصرف می کنید و نمی دانید که می تواند بر روی فشار خون شما تاثیر بگذارد یا خیر، می توانید به یک پزشک متخصص قلب مراجعه کنید و در این خصوص با او مشورت کنید.

مسکن ها

برخی از داروها هستند که به عنوان مسکن و داروهای ضد التهابی شناخته می شوند و می تواندد سبب ایجاد مشکلات و اختلالاتی در کلیه، احتباس آب و همچنین افزایش فشار خون شوند. برخی از این داروها عبارتند از :

  • استامینوفن (تایلنول و نظیر چنین داروها)
  • ایندومتاسین (ایندوسین و نظیر چنین داروها)
  • پیروکسیکام (مثل فلدن)
  • آسپرین، ناپروکسین سدیم (آلو، آناپروکس)
  • ایبوپروفن (آدویل، موترین و نظیر چنین داروها)

باید فشار خون به صورت منظم چک شود. بهترین داروی مناسب را پزشک انتخاب نماید و راجع به آن ها از پزشک متخصص سوال نماید. اگر مصرف یک داروی مسکن که منجر به افزایش فشار خون می‌شود، تداوم یابد، ارائه دهنده مراقبت در رابطه با تغییرات سبک زندگی و مصرف داروهایی جهت کنترل فشار خون به شما مشاوره می‌دهد.

افزایش فشار خون با مصرف داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی، از طریق عکس العمل نسبت به ترکیبات شیمیایی ترشح شده از مغز که می توانند بر خلق و خو تاثیر بگذارند. از جمله این داروها می توان به سروتونین، نور اپی نفرین و دوپامین اشاره کرد. علاوه بر این، ترکیبات فوق در افزایش فشار خون نیز مؤثر هستند. مثال‌هایی از داروهای ضد افسردگی مؤثر بر افزایش فشار خون به شرح زیر است :

  • ونلافاکسین (افکسور XI)
  • مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای
  • فلوکستین (پروزاک، سارافم و نظیر چنین داروهایی)
داروهای ضد افسردگی که فشار خون را بالا می برند

با مصرف داروهای ضد افسردگی، باید فشار خون به صورت مرت کاملا کنترل شوند. با افزایش فشار خون و یا نامنظم شدن فشار خون، باید داروهای فعلی جایگزینی داشته باشند تا تغییر یابند. ذر این خصوص باید از پزشک متخصص خود کمک بگیرید.

داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری

یک سری از داروها هستند که در پیشگیری از بارداری کمک بسیاری کرده و هورمونی هستند و می توانند با منقبض کردن عروق خونی، سبب افزایش فشار خون در افراد شوند. تمامی تجهیزات پیشگیری از بارداری اعم از پچ ها، قرص ها، حلقه های واژنی و … که سبب بالا رفتن فشار خون در افراد می شوند، نوعی از عارضه جانبی محسوب می شوند. افرادی که بالای 35 سال سن دارند، در صورتی که وزن بالایی داشته و سیگار مصرف نمایند، خطر افزایش فشار خون در آن ها بالاست.

اینطور نیست که خانم هایی که از داروها و امکانات پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، دچار افزایش فشار خون شوند. اما در صورتی که در این خصوص نگرانی داشته باشند، باید فشار خون هر 6 الی 12 ماه کنترل شود.

با وجود این که تقریبا تمامی قرص‌های پیش‌گیری از بارداری قابلیت افزایش فشار خون را دارند، در صورتی که این موارد حاوی دوز پایین استروژن باشند به احتمال زیاد منجر به افزایش فشار خون نمی‌شوند. 

کافئین

در صورتی که مقداری کافئین در حدود 200 الی 300 میلی گرم کافئین مصرف شود، سبب افزایش فشار خون می شود. کافئین می تواند تاثیر یک هورمون که سبب اتساع عروق و سهولت در جریان یافتن خون می‌شود را خنثی کند. کافئین می‌تواند سبب افزایش تولید کورتیزول و آدرنالین شود. 

هورمون ها می توانند سرعت جریان خون و فشار خون را موقتا افزایش دهند. با این حال، شواهد کافی در رابطه با افزایش فشار خون در طولانی مدت به دنبال مصرف کافئین وجود ندارد. داروها و محصولاتی که دارای کافئین هستند به شرح زیر هستند :

  • قرص‌های کافئین همچون ویوارین و نظیر این داروها
  • نوشابه‌های انرژی‌زا و سایر نوشیدنی‌ها
  • قهوه

میزان کافئین موجود در قهوه های مختلف متفاوت است. به همین خاطر است که برای نوشیدن قهوه نمی توان وقت تعیین کرد. مطالعات نشان می دهد که قهوه ماده ای دارد که سبب کاهش فشار خون می شود و به همین دلیل است که هرگونه اثر تحریکی تداخل داشته باشد. 

داروهای سرماخوردگی (ضد احتقان)

داروهای سرماخوردگی سبب منقبض شدن عروق خونی می شوند. همین دلیل سبب دشوار شدن جریان خون و افزایش فشار خون می گردد. همچنین داروهای ضد احتقان می توانند سب کاهش اثرات داروهای کاهنده فشار خون شوند که از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سودوافدرین (سودافد، سودوجست)
  • فنیل افرین (نئو سینفرین)

با مطالعه برچسب داروها می توان متوجه این قضیه شد که عوامل ضد احتقان در داروهای سرماخوردگی و آلرژی خود وجود دارد. در صورتی ابتلا به فشار خون بالا باید از مصرف ضد احتقان‌ها خودداری کنید. در رابطه با داروهای سرماخوردگی بدون نسخه تولید شده برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، از پزشک یا داروساز خود راهنمایی بگیرید.

مکمل‌های گیاهی

در رابطه با مکمل‌های گیاهی که در حال حاضر مصرف می‌کنید و یا قصد مصرف آن را در آینده دارید با ارائه دهنده مراقبت‌های سلامت خود مشورت کنید. از ارائه دهنده مراقبت‌های سلامت در خصوص اثرات این مکمل‌ها بر افزایش فشار خون و همچنین تداخلات آن‌ها با داروهای فشار خون سؤال بپرسید. مثال‌هایی از مکمل‌های گیاهی که می‌توانند بر فشار خون و عملکرد داروهای فشار خون مؤثر باشند:

  • بهار نارنج
  • جینسنگ
  • شیرین بیان
  • گل راعی

مکمل‌های گیاهی الزاما به دلیل طبیعی بودن سالم نیستند. پیش از مصرف هرگونه مکمل گیاهی با ارائه دهنده مراقبت‌های سلامت خود در میان بگذارید کنید. ممکن است نیاز باشد که از مکمل‌هایی که منجر به افزایش فشار خون می‌شوند و یا با داروهای فشار خون تداخل دارند اجتناب کنید.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

می توان به جرات گفت که اکثر کسانی که پیوند عضو انجام داده اند، جزو کسانی هستند که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند که این داروها سبب افزایش فشار خون در افراد می گردد.

. دلیل این موضوع احتمالا مربوط به تأثیر این داروها بر روی کلیه است. مثال‌هایی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی که می‌توانند فشار خون را افزایش دهند :

  • سایکلوسپورین (نئورال، ساندیمون، gengraf)
  • تاکرولیموس (آستاگراف، پروگراف، Envarsus XR)
دکتر پریسا مولایی

دکتر پریسا مولایی

متخصص قلب فارغ التحصیل ۸۵ دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتری پزشکی عمومی بورد تخصصی قلب و عروق از دانشگاه تهران سال ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *