درباره انواع روش های درمانی نارسایی قلب

درمان نارسایی قلب

آنچه می خوانید...
درمان نارسایی قلب

این دسته از دارو‌ها به وسیله تولید نیتریک اسید در بهبود عملکرد قلب موثرند.

این دارو‌ها با مهار پمپ سدیم – پتاسیم در سلول‌های مربوط به قلب، سبب افزایش یون کلسیم در داخل این سلول‌ها شده که نتیجه آن بهبود قدرت انقباضی قلب است. از دارو‌های این دسته می‌توان دیگوکسین را نام برد.

اگر نارسایی قلب به دریچه‌های قلب مربوط باشد، معمولا ترمیم یا تعویض دریچه قلب انجام می‌شود. این روش جراحی عوارض کمی داشته و انجام آن در کاهش علائم نارسایی قلبی موثر است.

متاسفانه در حال حاضر چیزی به اسم درمان قطعی نارسایی قلب وجود ندارد. تمامی روش‌های درمانی اعلام شده تاکنون فقط در جهت کاهش علائم ناشی از نارسایی قلبی و بهبود عملکرد قلب از سمت پزشک تجویز می‌شوند. در واقع  نمی‌توان گفت درمان نارسایی قلب به معنی از بین رفتن این بیماریست زیرا نارسایی قلبی یک بیماری مزمن است و باید تا زمانی که بیمار زنده است مدیریت شود.

بهترین روش‌ درمان برای نارسایی قلبی، درمان‌های هدفمند است که روی کاهش علائم نارسایی قلبی موثرند. امروزه جدید‌ترین درمان نارسایی قلب یک روش دارویی به نام farxiga است که توسط سازمان غذا و دارو در کشور آمریکا نیز تایید شده است. همچنین در حال حاضر محققان در حال انجام تحقیقات روی درمان‌های جدید و‌ موثر مربوط به نارسایی قلبی نیز هستند. این درمان‌های جدید عبارتند از:

در درمان به وسیله سلول‌های بنیادی، از سلول‌های بنیادی جهت ترمیم و جایگزینی سلول‌های قلبی که آسیب دیده اند، استفاده می‌کنند.

به وسیله ژن درمانی می‌توان ژن‌های معیوبی که سبب ایجاد نارسایی قلبی می‌شوند را درمان نمود.

از مهندسی بافت می‌توان برای ساخت قلب مصنوعی بهره برد.

یکی از مهم‌ترین عوامل خطر نارسایی قلبی استفاده از سیگار است. اگر از سیگار استفاده می‌کنید، بهتر است در اولین فرصت برای ترک سیگار اقدام کنید. اگر ترک سیگار برای شما سخت است از یک پزشک یا متخصص کمک بگیرید.

اگر به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستید از یک متخصص تغذیه برای کاهش وزن اصولی، کمک بگیرید.

استرس تا حد زیادی می‌تواند فرآیند طبیعی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است جهت کنترل استرس خود چاره‌ای بیندیشید و یا از یک متخصص یا فردی که در این خصوص تجربه دارد کمک بگیرید.

برای درمان نارسایی قلبی در درجه اول باید تحت نظر یک‌ پزشک متخصص قلب باشید. پزشک با بررسی وضعیت و شدت بیماری بهترین روش درمان را که در اکثر موارد درمان دارویی است را برای شما تجویز خواهد کرد.

آیا درمان نارسایی قلبی به صورت خانگی امکان‌پذیر است؟

درمان نارسایی قلب به صورت‌ خانگی درمان اصلی نیست‌ زیرا این بیماری جز بیماری‌هایی است که حتما باید با متخصص قلب و عروق راجع به آن مشورت شود. باید گفت درمان خانگی‌ نارسایی قلبی به صورت خانگی فقط در بهبود اثرگذاری روش‌های درمانی تا حدی موثر است.

علل نارسایی قلبی چیست؟

مهم‌ترین‌ نکته‌ای که در رابطه با نارسایی قلبی این است که این بیماری در اکثر موارد ناشی از یک بیماری زمینه‌ای دیگر است. علاوه بر این نارسایی قلبی ممکن است ریشه ژنتیکی نیز داشته باشد. 

 آیا نارسایی قلبی خطرناک است؟‌

نارسایی قلبی در دسته بیماری‌های مزمن قرار داشته و لازم است تحت نظر پزشک علائم مربوط به آن را مدیریت کنید. در واقع باید گفت با رعایت توصیه‌های پزشک می‌توانید تا حد زیادی از بروز عوارض خطرناک مربوط به این بیماری جلوگیری کنید. 

دکتر پریسا مولایی

دکتر پریسا مولایی

متخصص قلب فارغ التحصیل ۸۵ دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتری پزشکی عمومی بورد تخصصی قلب و عروق از دانشگاه تهران سال ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *