قهوه و تاثیر آن بر فشار خون

قهوه و فشار خون

آنچه می خوانید...

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های گرم در دنیاست که طرفداران ثابت خود را دارد. این نوشیدنی پرطرفدار همچون چای هم می تواند مزایایی به همراه داشته باشد. قهوه و فشار خون رابطه مستقیمی با هم دارند و افرادی که فشار خون بالای دارند می توانند دچار بیماری های قلبی و یا آریتمی قلبی شوند.

قهوه و فشار خون

قهوه چگونه بر فشار خون تاثیر می گذارد؟

قهوه و چای به دلیل اینکه دارای مقدار زیادی کافئین هستند می توانند به طور موقت، فشار خون برا کمی بالا برند. البته امکان خطر آن به صورت بلند مدت به ندرت برای افراد اتفاق می افتد.

از آنجایی که کافئین ماده ای محرک است و از این ماده در قهوه به میزان زیادی وجود دارد، می تواند سبب احساس بیداری و هوشیاری بیش تری در افراد گردد. کافئین با تحریک اعصاب سریع تر کردن پمپاژ قلب، می تواند اثرات کوتاه مدت خود داشته باشد. احتمال اینکه پس از مصرف آن، فشار خون شما بالاتر از حد طبیعی به نظر رسد، بسیار زیاد است.

آیا قهوه برای سلامت قلب مفید است؟

قهوه شامل آنتی اکسیدان هاست و به همین دلیل است که خاصیت ضدالتهابی دارد و همین امر به تنظیم اشتهای افراد کمک زیادی می کند. قهوه می تواند سبب :

  • افزایش فعالیت بدنی شود.
  • سبب کاهش وزن افراد می شود.
  • خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.
  • میزان ابتلای فرد به افسردگی کاهش می یابد.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی تا حد زیادی کاهش می یابد.
  • خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی نیز کاهش می یابد.

قهوه چگونه سبب افزایش فشار خون می شود؟

با مصرف قهوه به طور میانگین می توان شاهد تاثیر خنثی و مفید بر روی فشار خون افراد بود. این ماده تا حدی می تواند سبب منقبض شدن عروق گردد. انقباض عروق سبب کاهش اندازه رگ های خونی می گردد و فشار خون را تا اندازه ای بالا می برد. همچنین کافئین می تواند اثر خود را با تعامل با گیرنده های مختلف در مغز اعمال نماید.

تاثیر قهوه بر فشار خون1

در خصوص قهوه و فشار خون، بسیاری از محققین بر این باورند که قهوه علاوه بر کافئین، شامل سایر ترکیبات از جمله آنتی اکسیدان ها هستند که اثر محافظتی روی رگ های خونی دارند. در خصوص مضرات و مزایای قهوه هنوز محققان به نتیجه قطعی نرسیده اند و بحث برانگیز بوده است.

آیا افراد مبتلا به فشار خون باید از نوشیدن قهوه پرهیز کنند؟

کسانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، باید هنگام مصرف قهوه احتیاط کنند. اما دلیل بر عدم مصرف آن ها نیست و می توانند به مقدار لازم آن را مصرف کنند.

در سال های قبل تحقیقاتی صورت گرفته است که نشان می دهد، از 40 نفر مصرف کننده قهوه، همگی با افزایش فشار روبه رو می شوند ولی سطح آن در محدوده سالم باقی می ماند. البته باید توجه داشته باشید کسانی که به بیماری های قلبی همچون پرولاپس دریچه میترال دچار هستند، باید با پزشک خود در خصوص میزان مصرف قهوه صحبت کنند.

مصرف کافئین تا میزان بیش از حد معمول محسوب می شود؟

به طور میانگین، در صورتی که کم تر از 6 فنجان قهوه در روز مصرف شود، مشکلی ایجاد نمی کند ولی می تواند با تپش قلب همراه باشد که البته بسته به افراد، این امر می تواند متفاوت باشد. برای مثال در یک تحقیقی که در آن بر روی بیش از 8000 نفر قهوه تست شدف دریافتند که مصرف روزانه بیش از 3 فنجان می تواند خطر ابتلا به فقشار خون بالا و یا سفت شدن شریان ها را سبب شود.

کلام آخر

قهوه به میزان زیادی دارای کافئین و ترکیبات آنتی اکسیدان قوی ایت که سبب می شود تا شاه کاهش استرس اکسداتیو در بدن شود. برخی از محققان این نظریه را مطرح می‌کنند که فواید قهوه برای سلامتی ممکن است نسبت به هر گونه تأثیر منفی بالقوه‌ای که کافئین می‌تواند بر افرادی که آن را به طور منظم می‌نوشند داشته باشد، بیشتر باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اینکه چگونه قهوه در دراز مدت بر سلامت انسان تأثیر می گذارد، نیاز است.

در حال حاضر، به نظر می رسد کاملاً بی خطر است و حتی ممکن است یک عادت مفید باشد. در واقع، قهوه ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد. برای افراد سالم، تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن 3 تا 5 فنجان قهوه در روز با کاهش 15 درصدی خطر بیماری قلبی و کاهش خطر مرگ زودرس مرتبط است.

دکتر پریسا مولایی

دکتر پریسا مولایی

متخصص قلب فارغ التحصیل ۸۵ دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتری پزشکی عمومی بورد تخصصی قلب و عروق از دانشگاه تهران سال ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *