دستگاه هولتر فشار خون

اطلاعاتی جامع درباره هولتر فشار خون

آنچه می خوانید...

ز آنجایی که فشار خون انسان و میزان بالا و پایینی آن یک امر مهم و حیاتی می باشد؛ نیاز است تا بررسی و اندازه گیری شود. هولتر ریتم و فشار خون یکی از روش هایی است که برای این منظور استفاده می شود. اگر بخواهیم زمان دقیق ظهور این دستگاه را بررسی کنیم، می توانیم به دهه‌ی 70 میلادی اشاره کنیم. در این زمان شخصی به نام نورمن هولتر این  دستگاه سنجش فشار خون را ابداع و سپس روانه بازار کرد. عمده ی کاربرد این دستگاه هولتر، برای فشار خون های بالا می باشد؛ در واقع فشار خون افرادی که 140 بر روی 90 و یا بیشتر می باشد. اگر بخواهیم به طور کلی کاربرد دستگاه هولتر را بیان کنیم؛ می توانیم به نوع هولتر فشار خون و هولتر ضربان قلب یا قلب اشاره کنیم. عمده کاربرد هولتر، برای سنجش فشار خون و آگاهی از میزان فشار خون افراد است. در ادامه قصد داریم تا مرور کلی و بسیار دقیق تری بر روی این دستگاه در کاربرد سنجش میزان فشار خون، داشته باشیم.

هولتر ریتم و فشار خون چیست؟

برای آشنا شدن با کارایی و موارد استفاده این دستگاه نیاز است تا در ابتدا نحوه عملکرد کلی این دستگاه را بشناسیم. در ابتدا گفته می شود که این دستگاه قابلیت این را دارد که؛ فشار خون را در مدت 24 ساعته اندازه گیری کند. مهم ترین ویژگی برای این موضوع این است که افرادی که دارای سابقه و یا بیماری های مربوط به فشار خون می باشند، وضعیت فشار آنها به طور کامل با این دستگاه مشخص می شود.

نحوه کار با هولتر فشار خون به چه صورتی است؟

نحوه عملکرد آن این گونه است که پزشک این دستگاه را بدن وصل می کند و پس از 1 روز کامل و در موقعیت های مختلف فشار ثبت می شود. ثبت فشار به گونه ای است که در روز تقریبا هر سی دقیقه و در شب هر دو ساعت فشار خون اندازه گیری و در دستگاه ثبت می شود. مانند تصویری که در زیر ارائه شده است، برچسبی بر روی بازوی شما قرار داده می شود که به دستگاهی متصل است، بازوبندی که به دست چپتان متصل است میزان فشار خون شما را اندازه گیری و در دستگاه همراه شما ثبت می کند.

دستگاه هولتر ریتم و فشار خون و ارتباط آن با بخش قلب

دانستیم که علاوه بر اندازه گیری میزان فشار خون، می توان وضعیت قلب را با این دستگاه مورد بررسی قرار داد. در بخش زیر مواردی مرتبط با قلب معرفی می شود که، میتوان آنها را به کمک این دستگاه تشخیص داد.

  • اگر شما فردی هستید که به صورت مدام و بدون علت غش و سنکوپ می کنید؛ بدانید این دستگاه یک گزینه بسیار عالی برای تشخیص نوع بیماری شما خواهد بود.
  • نامنظم بودن ضربان قلب یک عارضه بسیار جدی می باشد که علیرغم این موضوع، برخی افراد علت آن را نمی دانند. دستگاه هولتر و آزمایش هولتر بهترین گزینه برای تشخیص علت های نامنظم بودن ضربان قلب می باشد.
  • خستگی ها مکرر و نفس تنگی های زیاد بسیار نگران کننده می باشد، استفاده از دستگاه هولتر ریتم در تشخیص علت این موارد و درمان آنها بسیار موثر خواهد بود.
  • بسیاری اتفاق افتاده است که خانم های باردار در زمان بارداری دارای فشار خون و یا ضربان قلب بسیار می شوند. کافی است به پزشک مراجعه و از این دستگاه استفاده کنند تا درباره ی روند و نوع درمان آنها تصمیم گیری شود.
  • از آنجایی که کارکرد صحیح و منظم قلب در طول شبانه روز بسیار مهم است؛ می توان با این دستگاه، ریتم های قلبی را بررسی کرد و ریتم های منظم و نامنظم ( آریتمی قلب ) را تشخیص داد.

دستگاه هولتر فشار خون چه مزایایی دارد؟

  1. فشار خون و جریان خون در رگهای شما به صورت چند باره گرفته میشود و در این مدت 24 ساعته استفاده از این دستگاه، مقدار دقیق تری از میزان فشار خون خود را در دست خواهید داشت.
  2. اندازه گیری های شفاف تر و دقیق تر برای شما ارائه خواهد شد. در واقع نتیجه استفاده از این دستگاه برای سنجش میزان فشار خون بسیار زیاد نزدیک به واقعیت می باشد.
  3. استفاده و نصب این دستگاه هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نخواهد کرد. این دستگاه درون یک کیف کوچک و سبک قرار می گیرد و همراه شما می باشد. و شما می توانید به آسانی و مانند سایر روزهای عادی خود به فعالیت هایتان مشغول باشید. (تنها محدودیتی که وجود این دستگاه برای شما ایجاد میکند؛ عدم رفتن به حمام می باشد.)

بیش تر بخوانید : آنژیوگرافی

  1. میزان فشار خون شما در فعالیت بسیار بالا مانند انجام فعالیت های روزانه و در فعالیت های سبک مانند هنگام خواب مورد بررسی قرار می گیرد و نتایج به دست آمده از این موارد، به تصمیم گیری و تشخیص های پزشک بسیار کمک می کند.
  2. می دانیم که فشار خون بالا و عوارض قلبی مانند نارسایی قلب و آلبومینوری با هم در ارتباط هستند و این دستگاه، وسیله ی بسیار خوبی برای تشخیص دقیق ارتباط این دو مورد می باشد.
  3. در این دستگاه تشخیص نادرست و احتمالی وجود نخواهد داشت. (به شرط آنکه دستگاه به طور صحیح و مطابق دستور پزشک نصب و استفاده شود.)
دکتر پریسا مولایی

دکتر پریسا مولایی

متخصص قلب فارغ التحصیل ۸۵ دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتری پزشکی عمومی بورد تخصصی قلب و عروق از دانشگاه تهران سال ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *