علل-ورم-پا-در-سالمندان

علل ورم پا در سالمندان و ارائه روش هایی برای درمان آن

یکی از مشکلات رایج در سالمندان، ورم پا است که می تواند زمینه ساز بیماری های مختلف در سن های متفاوت باشد. ورم پا نوعی بیماری است که به دلیل تجمع مایع در بافت های قوزک و مچ پا، دچار تورم و التهاب می شود. تجمع مایع به دلیل نشت مایعاتی است که در رگ ها و مویرگ های بیمار صورت می گیرد. در صورتی که این بیماری به سرعت تشخیص داده شود، می تواند به پیشگیری از این مشکل کمک زیادی کند.

مقایسه-پای-سالم-با-ورم-کرده

بیش تر بخوانید : قرص وافارین

علت ورم پا در سالمندان

همانطور که گفته شد، تجمع مایعات در بافت قوزک و مچ پا سبب تورم می شود که ناشی از نشتی این مایعات است. نشتی در رگ ها سبب می شود تا برای جبران مايعات از دست رفته، کلیه ها در جریان خون، مقدار زیادی از سدیم و آب را نگه دارند. با به وجود آمدن چنین وضعیتی، ورودی و خروجی آب در بدن از حالت طبیعی خود خارج شده و بیش تر می شود، همین امر سبب نشتی مایعات در مویرگ ها می شود.

افراد مسنی که به دلیل ورم پا هنگام تکان دادن پاها احساس خستگی و سنگینی می کنند، شکل ظاهری پاهای آن ها و به خصوص مچ و قورک تغییر پیدا می کند. این مشکل ممکن است در یک و یا هر دو پا اتفاق بیفتد.

در ثورتی که به این مورد به موقع رسیدگی نشود، می تواند سبب تغییراتی در شکل گیری مفاصل پا و همچنین تغییراتی در سیستم گردش خون افراد مسن می شود و همین امر باعث به وجود آمدن زخم های ماندگار روی پوست می گردد.

چرا ورم پا در سالمندان بیش تر از دیگر افراد است؟

دلیل اینکه ورم پا در افراد سالمند بیش تر از سایر گروه های سنی است، می تواند به شرح زیر باشد :

مشکلات قلبی و عروقی

یکی از علل افزایش ورم پا در سالمندان به نسبت گروه های سنی دیگر، بیماری های قلبی و عروقی است. افزایش فشار خون در رگ ها و مویرگ ها که شاخصه اصلی بیماری های قلبی و عروقی است، می تواند سبب تورم و ملتهب شدن عله های داخلی بدن شود.

دیابت در سالمندان

افرادی که به مدت طولانی تری به دیابت دچار شوند، عوارض جانبی بیش تری را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل است که دیابت در افراد سالمند می تواند عمل خطرزای جدی برای سلامتی آن ها محسوب شود.

ورم پا در افراد سالمند مبتلا به دیابت، بر اثر ضعیف شدن دریچه های وریدی پا و سیاهرگ ها ایجاد می شود. این امر سبب به وجود آمدن مشکل در پمپاژ خون به قلب شده و مایعات و خون در پاها جمع می شوند و همین ام ورم پاها را سبب می شود.

سیروز کبدی و ورم پاها در سالمندان

سیروز کبدی از جمله بیماری هایی است که می تواند سبب متورم و باد کردن پاها شود. افرادی که التهاب شدید کبدی هستند، عملکرد کبد آن ها دچار مشکل است و ممکن است عوارض زیادی را تجربه کنند. این عوارض می تواند شامل تغییر هورمون ها و مواد شیمایی استفاده شده در تنظیم مایع درون بدن باشد که سبب افزایش فشار خون در پاها و شکم است.

ورم پاها به دلیل بیماری کلیوی

یکی دیگر از دلایل زمینه ای ورم پا در سالمندان مشکلات کلیوی است. به گفته ی متخصصین، در اغلب افراد سالمند عملکرد فیلتراسیون و دفع ضایعات بدن کلیه ها با مشکل مواجه می شود. این امر موجب بازجذب آب، آمینو اسید ها و گلوکز و بروز مشکل ناخواسته ی ادم پا در بیماران سالمند می گردد.

تغذیه ضعیف و ناکافی

مصرف بیش از حد نمک و نشاسته، ضربه، ترومبوفلبیت یا نارسایی وریدهای پا، کمبود ویتامین ب-۱ (به علت رژیم غذایی نامناسب یا ناتوانی بدن جذب یا متابولیسم مواد مغذی) و مصرف برخی از دارو های خاص. همچنین، سالمندان نسبت به جوانان زمان طولانی تری را صرف نشستن و ایستادن کرده و بیشتر از سایرین دچار اضافه وزن می شوند؛ تمامی این موارد خطر ادم پا در سالمندان را افزایش می دهند.

علائم ورم پا در سالمندان

علائم این بیماری در سالمندان فقط و فقظ محدود به ورم پا نیست. سایر علائم احتمالی بیماری ورم پا در سالمندان شامل این موارد است:

• درد اعضای بدن
  • ورم یا باد کردن پوست
  • کشیدگی، براق بودن یا تغییر رنگ پوست
  • ادم حفره دار، یا زمانی که پوست چندین ثانیه بعد از اعمال فشار فرو رفته باقی می ماند
  • تغییر اندازه شکم و اضافه وزن
  • خشکی مفاصل

روش های درمانی ورم پا در سالمندان

تا اینجا با علل و علائم ورم پا در افراد سالمند آشنا شدید اکنون می خواهیم راه هایی برای کاهش تورم مچ و قوزک اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. برخی از این روش ها عبارتند از :

کاهش مصرف مایعات

آب یک ماده حیاتی برای بدن انسان محسوب می شود، به همین دلیل است که اگر میزان مایع در بدن کاهش یابد، می تواند ابتلا به ورم پا در افراد و به ویژه سالمندان را افزایش دهد. میزان مایعات را می توان با اندازه خاص و در ظروف مشخص کرد تا بدن با کاهش میزان مایعات مواجه نشود.

رژیم غذایی با سدیم پایین

یک سری غذاها هستند که سرشار از انواع مواد مغذی و ویتامین ها و همچنین آنتی اکسیدان هایی نظیر پیاز، سیر، سبزیجات و … هستند. در صورت افزودن این مواد به رژیم غذایی خود، می توان از ورم پا جلوگیری نمود. طعم دهنده هایی که بدون سدیم هستند، بهترین مواد برای مزه دار کردن غذا می باشند.

ماساژ یا درمان فشاری

جوراب های کشی می توانند از ورم پاها بکاهند. ماساژ دادن نقاط مچ و قوزک پا می تواند به پخش مایعات کمک کند تا تورم صورت نگیرد.

افزایش میزان تحرک

تحرک بیشتر اندام های تحت تأثیر ادم می تواند به کاهش التهاب، حذف مایعات اضافه، بهبود گردش خون و ارتقاء قدرت سیستم قلبی-عروقی شما کمک کند. پیش از شروع یک برنامه ی ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کرده یا از پزشک درباره ی ورزش های مناسب برای مورد به خصوص خود جویا شوید.

رعایت بهداشت و مراقبت های پوستی

نواحی آسیب دیده را تمیز نگه داشته و با کفش، جوراب یا پوشش های مناسب دیگر از آنها در برابر آسیب دیدگی و عفونت های احتمالی محافظت کنید.

5_ قرار دادن مچ پا در ارتفاع بالاتر از سطح بدن

برای پیشگیری از تجمع بیشتر مايعات و افزایش التهاب، در زمان خواب و در طول روز پاها (و در صورت نیاز، دست ها) را در ارتفاع بالاتر از سطح بدن قرار دهید.