در-خصوص-گشادی-دریچه-قلب-بیش-تر-بدانید!

آیا گشادی دریچه قلب خطرناک است؟

آنچه می خوانید...

گشادی دریچه قلب که به آن نارسایی قلبی و یا پس زدن خون از دریچه های قلبی نیز گفته می شود، به معنی نشت خون از دریچه ای است که نمی تواند به خوبی و به موقع بسته شود. این بیماری قلبی توسط اکوکاردیوگرافی تشخیص داده می شود. دریچه میترال شامل دو لت است که بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد. ممکن است این دریچه به ظور مادرزادی و یا بر اثر آسیب هایی دچار مشکلات و بیماری هایی از قبیل تنگی دریچه میترال، گشادی دریچه میترال، پرولاپس و یا دیگر بیماری ها شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیش تر درباره این بیماری اطلاعات کسب نمایید.

گشادی دریچه قلب به چه معناست؟

در واقع عبارت صحیح در مورد این بیماری نارسایی دریچه است. اتفاقی که در بیماری نارسایی دریچه ای می افتد این است که دریچه های قلبی به علت ضعف ساختاری، دچار شلی می شوند و توانایی هدایت جریان خون به طور مناسب و سالم را از دست می دهند. در نتیجه ی این اتفاق جریان خونی که باید رو به جلو باشد، دچار بازگشت به عقب و پس زدگی می شود (البته نه همه ی جریان خون بلکه تنها بخشی از آن). به چنین حالتی به طور کل نارسایی دریچه ای گفته می شود که در زبان ساده تر و عامیانه نیز از اصطلاحاتی نظیر گشادی، شلی و پس زدگی خون نیز استفاده می شود. 

شدت گشادی دریچه قلب

بیماری نارسایی دریچه ای را می توان در هر چهار دریچه قلب مشاهده کرد. منظور از دریچه های قلبی دریچه آئورت، میترال، سه لتی و تری کاسپید است. براساس میزان خونی که برخلاف مسیر طبیعی خود به عقب پس زده می شود، شدت این بیماری می تواند متفاوت باشد.

سه درجه بندی شدت این بیماری شامل خفیف و متوسط و شدید می باشد. ارزیابی وجود یا عدم وجود نارسایی و هم چنین ارزیابی شدت این بیماری بر اساس نتایج اکوکاردیوگرافی انجام شده از دریچه های قلبی صورت می گیرد.

درمان گشادی تنگی دریچه میترال

روش های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد که به شرح زیر است :

دارو درمانی

بسته به شدت بیماری، راه حل های درمانی برای این بیماری متفاوت است که عبارتند از :

  • گشادی دریچه میترال با شدت خفیف : باید هر فرد بین 2 الی 3 سال چکاپ های دوره ای انجام دهد.
  • گشادی دریچه میترال با شدت متوسط : برای این شدت از بیماری دارو درمانی توصیه می شود.
  • گشادی دریچه میترال با شدت زیاد : در این شدت از بیماری نیاز به عمل جراحی قلب باز است.

تنگی نفس هنگام انجام فعالیت و یا حتی در حالت درازکش و یا خواب هم از علائم این بیماری در شدت متوسط است. برای این دسته از بیماران، پزشک داروهایی را توصیه می کند تا فرد احساس بهتری داشته باشد. از جمله داروهایی که به بهتر شدن حال افراد و بهبود علائم کمک بسیاری می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • فورزوماید (لازیکس) 
  • هیدروکلروتیازید  

این داروها ادرار آور هستند و سبب کاهش فشار ریوی می شوند، همین کار سبب بهتر شدن حال بیماران می شوند. کسانی که دچار تپش قلب می شوند، داروهایی تجویز می شود تا ضربان قلبشان کاهش داده شود. از جمله این داروها به شرح زیر است :

  • پروپرانولول 
  • بیزوپرولول 
  • متورال
  • آتنولول 

جراحی گشادی دریچه قلب

در وهله اول از گشادی شدید دریچه قلب نیز ممکن است پزشک داروهایی را تجویز نماید ولی در برخی موارد ممکن است بدون عمل کردن، قلب دچار آسیب های جدی دیگری شود که به مرگ منتهی شود، به همین دلیل است گه جراحی قلب باز و یا تعویض دریچه باید زودتر انجام گیرد. به تعویق انداختن کارها هیچ فایده ای ندارد و حتی می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد، به همین دلیل توصیه نمی شود. چرا که قبل از یک جایی به بعد تحمل شدت نارسایی را نداشته و امکان دارد با عقب انداختن جراحی، آسیب وارد شده به حالت غیرقابل برگشت تبدیل شود.

دکتر پریسا مولایی

دکتر پریسا مولایی

متخصص قلب فارغ التحصیل ۸۵ دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتری پزشکی عمومی بورد تخصصی قلب و عروق از دانشگاه تهران سال ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *